Egy csipet só

A PR olyan, mint az éles kés – interjú a kötet alkotóival, közreműködőivel 1. rész

2022. november 17. - SaltComm

Korábbi divízióvezetőnk, Varga Zita Hella MPRSZ (Magyar PR Szövetség) Etikai Bizottság tagként szeretett volna hozzájárulni ahhoz, hogy minél többen megismerjék az MPRSZ munkáját, a PR munka jelentőségét, illetve, hogy az örökös tagok szakmai múltjából, tapasztalataiból a fiatalabb generációk is tanulhassanak. Így jöttek létre az MPRSZ örökös tagjaival készített interjúk, valamint az ezeket egy csokorba kötő kiadvány is, amelynek borítóját és belíveit is a Salt Communications tervezte. Bejegyzésünk első részében Varga Zita Hellát, a kötet íróját és Sztaniszláv Andrást, az MPRSZ elnökét kérdeztük a könyv létrejöttéről, a következő részben pedig Molnár-Bánffy Kata, ügynökségünk ügyvezető tulajdonosa és Burus Botond art director, a kötet design-jának tervezője válaszait olvashatjátok.
pr_eles_kes_kotet_bemutato_foto_20220525.jpg

varga_hella_zita_1_kismeret.PNG

Varga Zita Hella, a SaltComm korábbi PR-vezetője:

Honnan jött az ihlet a könyv elkészítéséhez?
A 2019 őszén megválasztott Etikai Bizottság tagjainak első ülésén született meg az az ötlet, hogy életútinterjúk formájában szeretnénk beszélgetni az MRPSZ örökös tagjaival, felmérve az elmúlt évtizedekben felmerült etikai ügyeket, eljárásrendet és szokásrendszert. Mivel nagyon fontosnak tartom szakmánk ápolását, az örökség gondozását – amelyhez hozzátartozik mindaz a tapasztalat, tudás, amit a Magyar PR Szövetség örökös tagjai az elmúlt húsz-harminc év során felhalmoztak –, ezért örömmel vállaltam el a feladatot, hogy mindezt láthatóvá is tegyük. Ugyanakkor az interjúkban elhangoztak olyan fontos gondolatok, amelyeket nem hagyhattam elveszni az online térben – úgy éreztem, nyomtatott, ropogós lapra kívánkoznak, hogy a felsőoktatásban a kommunikációs szakmával ismerkedő hallgatók el tudják olvasni, tanulni, inspirálódni tudjanak belőle, és megismerhessék a Magyar PR Szövetség elmúlt harminc évét.

Nehéz volt az elkészült interjúkból összeállítani a kötetet?
Az elsődleges szempont az volt, hogy időrendben kerüljenek az interjúk a könyvbe – az első beszélgetés ugyanis 2020. februárjában készült, amikor a COVID-19 vírusjárvány még csak távolról kopogtatott, tehát a márciusi korlátozások bejelentése előtt; az utolsó viszont 2021. nyár végén, tehát bő másfél évvel később. Az interjúk ezért egy lenyomatot adnak arról, hogyan érintette szakmánkat a COVID-19 vírusjárvány, illetve az emiatt életbe lépő és folyamatosan változó szabályozások. A PR a lehető legrosszabbra készült, a 2008-as pénzügyi válsághoz hasonlóra számított, de míg akkor egy komoly mélyrepülés kezdődött, amiből nehezen kelt fel a szakma, addig az elmúlt két év alatt a PR szerepe, jelentősége felértékelődött.

Van olyan beszélgetés vagy elhangzott gondolat, amit kiemelnél?
„A PR olyan, mint egy éles kés. Ezzel a szép nagy késsel fel is szeletelhetek egy kenyeret, amit az éhezőnek adok – de le is szúrhatok vele egy embert” – ezzel a gondolattal Sós Péter János örökös tag gondolkodtatott el minket, a vele készült interjú inspirálta a könyv létrejöttét, és ez a gondolat lett a könyv címadója is. De nagyon szeretem a PR-főnixmadár hasonlatot is Galánfi Csaba örökös tagtól: „a PR eszközeit és alrendszereit tekintve az egyik leggyorsabban elévülő szakma, ugyanakkor főnixmadárként kötelező állandóan megújulnia”. Ugyanis az elmúlt 17 évben ezt én is számos alkalommal tapasztaltam, ahogy azt is, amit Barát Tamás örökös tag olyan találóan megfogalmazott: „a PR-főnök a ’keresztapa’ mellett a ’consiglieri’”. Számos ilyen érdekes, inspiratív és kiváló gondolat található a könyvben, amit, ha most mind felsorolnék, kimeríteném az interjú kereteit, de inkább arra buzdítanék mindenkit, hogy maga találja meg a neki tetszőt a kötetből.

social_idezetes_05.png

Mit gondolsz, mit vihetnek tovább a jövő PR generációi a kötetben található beszélgetésekből?
Amikor az utolsó interjúról jöttem el, akkor tudatosult bennem, hogy bár ezek az interjúk fent vannak online az MPRSZ honlapján és az Egycsipetsó blogon is, de idővel kikophatnak az emlékezetből, nem fognak már velük foglalkozni a szakemberek, viszont egy könyv felkerülhet a felsőoktatási intézmények polcaira, ahol a hallgatók elolvashatják az értékes gondolatokat. Remélem, hogy a jövő generációi számára is kirajzolódik a kötetből a PR munka jelentősége, hogy mire van hatással, milyen szakterületeken van jelen, milyen értékes dolgokat, jó ügyeket lehet vele előre mozdítani, megtámogatni, ahogy az is, hogy mekkora felelősségünk van, és – éppen ezért – az etikai iránytű milyen fontos egy PR-szakember életében.

Milyen érzés volt a kezedben tartani nyomtatott formában is a kötetet?
Nagyon hálás vagyok azért, hogy ez a kötet megszületett. Ebben támogatott a Salt vezetősége: Molnár-Bánffy Kata ügyvezető, a Salt egyik alapítója egyből igent mondott a felkérésemre, hogy az ügynökség pro bono segítse az interjúkötet létrejöttét, és ebben mellénk állt a másik alapító, Nagy István kreatív igazgató is. A kreatív grafikai divíziónknak is hálás vagyok, hogy ilyen sokat foglalkoztak a könyvvel, és nem egy sablonos, átlagos design jött létre, hanem egy igazán kreatív borító, amelynek alapelemeit végigvitték a könyv belső oldalain is. Emellett a tördelés és a nyomdai előkészítés is a Saltnak köszönhető, de a PR csapatnak is köszönöm a támogatást a lektorálásban, hogy elengedtek elkészíteni az interjúkat. Az MPRSZ Etikai Bizottságának is hálás vagyok a támogatásért, az EB elnöknek, Vass Dórának az interjúk lektorálásáért, az MPRSZ-nek a könyv felkarolásáért, hogy eljuttatták és eljuttatják azt az érdeklődő felsőoktatási intézmények könyvtárába. Remélem, hogy senkit nem hagytam ki, ugyanis mindezen támogatások segítették a kötet létrejöttét.

 

 sztaniszlav_andras_mprsz_elnok_interjukotet.jpgSztaniszláv András, az MPRSZ elnöke:

Zita az MPRSZ Etikai Bizottságának tagjaként készített interjút az örökös tagokkal, és állította össze a kötetet. Mit jelent számotokra a könyv létrejötte?
A kötet egy kézzelfogható eredménye annak a nagy munkának, amit Zita az Etikai Bizottság és az elnökség teljes támogatása mellett végzett. A könyvbemutatón viccesen azt mondtam, hogy ebben a kötetben több száz év kommunikációs szakmai tapasztalat olvasható – a megkérdezettek ugyanis az MPRSZ örökös tagjai voltak, akik egyenként is több évtizedet töltöttek el ’péeresként’, köztük néhányan még most is gyakorló szakemberek, oktatók, vezetők. Ez tehát egyfajta tiszteletadás is, hogy nem csak a napi munkában számítunk a véleményükre, hanem a szakmánkat átfogó kérdéseknél is fontosnak tartjuk, hogy megismerjék a meglátásaikat. Az interjúk során számos olyan kérdés merült fel, amelyeken nem csak a múltban, de ma is érdemes elgondolkodni, úgyhogy ez a kötet a jövőről is legalább annyira szól. A beszélgetések eredetileg az MPRSZ honlapján és közösségi médiafelületein jelentek meg. Köszönöm nektek, a Saltnak, és különösen Katának, hogy meg tudott jelenni olyan formában is, ami polcokra, asztalokra, éjjeli szekrényekre és könyvtárakba kerülhet.

Mit gondolsz, mit tanulhatnak a kötetből a jövő PR-generációi?
Nagyon örülök, hogy a könyv interjúkból állt össze. Az interjú mindig interakció, beszélgetés eredménye. A mi szakmánk a párbeszédre épít, amelynek legalább akkora része a hallgatás, mint a mondás. Bízom benne, hogy a következő generáció számára is fontos érték egymás megismerése, megértése – mert jó kommunikációs szakember is akkor válik belőlük. A könyv könnyen olvasható, pedig sokszor igen súlyos gondolatok vannak benne. Én abban bízom, hogy akik forgatják, azok fel fognak tudni idézni olyan példákat a szakmai életükből, ahol etikai dilemmába kerültek és ahhoz is segítséget fog adni a sok évtizedes tapasztalattal rendelkezők véleménye. Emellett az lenne az ideális, ha ők is részei lennének a párbeszédnek, és az etikai kérdésekről velük, nálunk sokkal fiatalabbakkal is érdemi és érdekes beszélgetéseket tudnánk folytatni.

Miért tartod fontosnak az Etikai Bizottság munkáját?
Egy szakmai szervezet Etikai Bizottsága kétféle munkát végezhet: egyrészt, reaktív módon kezelheti, foglalkozhat a hozzá érkező kérdésekkel, panaszokkal – lehet ilyen egy kiválasztási folyamat, versenytársakkal való etikai vita. Volt ilyenre is példa az alkalmassági tesztekkel kapcsolatban, amikor érkezett az MPRSZ-hez egy megkeresés – nem konkrét ügyben –, így az Etikai Bizottság megvizsgálta a kérdést és szakmai ajánlást adott ki. Másrészt, egy ilyen bizottság proaktívan is kezelhet bizonyos témákat, ilyen volt annak idején a konzultációk alapján felfrissített Etikai Kódex, illetve ilyen most ez az interjúsorozat és könyv is. Nagyon örülök, hogy az elmúlt években az Etikai Bizottság nem csak az MPRSZ szervezetén belül dolgozott, hanem a szakmánkat érintő kérdésekre a szélesebb közvélemény számára is értékes javaslatokkal, gondolatokkal szolgált.

xxx

Ha felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egycsipetso.blog.hu/api/trackback/id/tr2017981226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása