Molnár-Bánffy Kata, a Salt Communications egyik alapítója és vezetője fogalmazta meg a legfontosabb tanulságait a Salt első kilenc évének. Mellette illusztrációként Nagy István kreatív igazgató, a Salt másik alapítójának és vezetőjének grafikái láthatóak. Ebben a bejegyzésben mindketten a maguk eszközeivel – Kata verbálisan, István pedig vizuálisan – szeretné kifejezni mindazt, amit a Salt alapítása és 9 éve során megtanultak.
01
Legjobb kommunikáció az őszinteség. Egymásközt is, az ügyféllel is. Akkor is, ha keserves néha őszintének lenni. A „mit mondjak neki?” kérdésre egy jó válasz van: az igazat, csakis az igazat. Akkor is, ha ügyfélről, akkor is, ha munkatársról, akkor is, ha konkurenciáról, akkor is, ha alvállalkozóról van szó. Ebben a kihívás valójában az, hogy magunkban tudatosítsuk, a másiknak pedig érthetően megfogalmazzuk, hogy mi is az igazság. De már ezért megéri.
02
A végén mindig előre menekültünk. Visszanézve ez eredményes stratégia volt. Nem tudjuk persze, mi lett volna, ha óvatosabbak vagyunk. A lépéskényszer a növekedés velejárója. Nem mindig kényelmes – jó lenne egy kicsit kiélvezni a jelen állapotokat –, de egyértelműen előre visz.
03
Egy kisvállalkozás tőkéje nem a bankban van, hanem az irodában, reggel kilenctől este fél hatig (a Salté legalábbis). Ha nincs home office, mert ebben az esetben persze otthon. Amiből építkezünk, az a munkatársaink kreativitása, okossága, lendülete, tudása. Az emberi erőforrás nem lebecsülhető. A munkabér nem költség, hanem befektetés.
04
A legnagyobb lecke a saját magunk lebirkózása az együttműködésekben. Elfogadni, hogy miben jobb a másik, és hagyni abban kiteljesedni. Azzal foglalkozni, amiben meg én vagyok jobb, és azon a területen húzni előre a csapatot. Nem összemérni, nem frusztrálódni, nem versenyezni, nem hasonlítgatni. Nagyjából ez a hosszú élet titka.
05
Sokszor nem mi találtuk meg a szövetségeseinket, hanem a szövetségeseink találtak meg minket. Nem jó az embernek egyedül.
06
Amikor csak arra figyeltünk, mit szeretne az ügyfél, akkor elveszítettük az örömünket a munkában. (Bár lehet, hogy rövid távon több lett a bevételünk.) Amikor nem hittük el, hogy választani kell az ügyfél igényei és a magunk szakmai szempontjai között, hanem abban bíztunk, hogy lehet a kettőt együtt is érvényre juttatni, akkor jöttek az igazi sikerélmények és szerelemmunkák. Lehet, hogy az ügyfél a király, de a szakmai minőség a koronája. (Ugyanakkor nem bánjuk, hogy elhagytak minket azok az ügyfelek, akik nem kérték ezt a koronát. Hadd hordják az aranypapírt a jelmezkölcsönzőből.)
07
Lehet bátrabban kommunikálni. Elvégre erre tanítjuk az ügyfeleinket is. Miért hagynánk, hogy épp a cipész cipője legyen lyukas?
08
Ha van előnye bármi, hogy az ember öregszik, és több a tapasztalata, mint az esze, akkor az az, hogy bátran hagyatkozhat a zsigereire, a megérzéseire, a szívhangjára. Onnan szól a tapasztalat.
09
A kegyelem működik a cégek világában is. A gondviselés is. Nothing we experienced is lost. Semmi sem vész el abból, amit megtapasztalunk.
xxx
Ha felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.