Manapság egyre többet találkozunk ezzel a két betűs rövidítéssel, az ügynökségek is egyre többet használják a kifejezést, egyelőre azonban még nincs mindenki tisztában a jelentésével, és az alkalmazása is döcögős helyenként. Ezért szeretnénk segíteni a megértésben, rávilágítani a UX fontosságára.
A UX, tehát a user experience magyar fordításban a felhasználói élmény kutatását jelenti. De hogyan lehet az élményt kutatni? Miközben a mainstream médiából ömlik, hogy az élményt megélni kell, nem kutatni, a UX ennek mégis az ellenkezőjére ösztönöz. Ráadásul rengeteg hangzatos UX kutatási módszert is felsorakoztattak a UX felhasználó élmény kutatás fegyvertárába:
A kvalitatív kutatási módszerek közé tartoznak:
- desk research / elsőkörös online kutatás
- best practice / legjobban működő megoldások feltérképezése
- versenytárs elemzés
- trend study / trendek vizsgálata
- field research / ami magába foglalja fókuszcsoportos interjúztatást
- usability testing / felhasználói élmény tesztelést
- User Journey mapet / felhasználók felhasználási szokásait térképezi fel
- feature flow / funkció központú felhasználási térkép
Kvantitatív kutatási módszerek:
- heatmappelés / vizsgálják a felhasználók tekintetét, miközben egy adott oldalt használnak
- card sorting / csoportosítás egy előre meghatározott szisztéma alapján
- AB tesztelés / két egymástól kis mértékben eltérő és minden másban megegyező elem felhasználói tesztelése, mely során kiderül, hogy melyik verzió teljesíti jobban az elérni kivánt célt
- Google analitycs
Sorolhatnánk még a sok hangzatos kutatási módszertant, de nem feltétlenül segítené a globális megértését annak, hogy mit is jelent tulajdonképpen a UX. Ezért inkább hoztunk egy rövid példát, amivel megpróbáljuk szemléltetni.
Tegyük fel, hogy van egy vállalkozás, aki hidegburkolatokat árul, nevezzük Hidegburkoló Kft-nek. A Hidegburkoló Kft. felteheti magának a kérdést, hogy miért lenne fontos neki a UX, hiszen nem ezen a területen mozog, hidegburkolatot árul. A cég tíz éve hidegburkolatok értékesítésével foglalkozik, és jól megy az üzlet, de mehetne jobban is. A cég otthon van a google analytics világában, és arra lesz figyelmes, hogy napi 10 000 felhasználó látogatja az oldalát, ebből 5 000 felhasználó konvertálódik potenciális vásárlóvá. Ami azt jelenti, hogy a felhasználó eljut a termék kosárba helyezéséig, azonban az 5000 felhasználóból csak 2300 felhasználó lesz tényleges vásárló. Mi lehet annak az oka, hogy 5 000 felhasználóból csak 2300 felhasználó lett a tényleges vásárló?
Itt jön képbe a UX egy UX designer formájában.
A UX designer első körben rengeteg kérdést fog feltenni a Hidegburkoló Kft-nek, hogy mi miért történik, hogy megértse az átfogó céges működési mechanizmust. A kérdések elsősorban arra irányulnak, hogy mit, hogyan, miért és kiknek értékesítenek?
A rengeteg kérdésből hatalmas mennyiségű nyers információ képződik, amiből a UX designer a korábban már említett megfelelő kutatási eszközökkel kinyeri az információt, visszatérő mintázatok után kutatva. A kinyert, elemzett információ alapján a UX designer javaslatokat fogalmaz meg, pontosan látni fogja, miért morzsolódnak le a potencionális vásárlók a vásárlás folyamata közben. A javaslatokat felhasználói teszteléseken keresztül tovább finomítja, addig, amíg a tesztelési eredmények a probléma megértésére nem vezetnek.
Végeredményül a UX szemlélettel módosított stratégia megvalósítása jelentős értékesítési javulást hoz a Hidegburkoló Kft. életébe, mert kiderült például, hogy a felhasználók nagy része azért nem fejezi be a vásárlást, mert csak személyes átvételre van lehetőség, kiszállítás jelenleg nincs a cég által kínált átvételi lehetőségek között. Ez az apró észrevétel az interjúztatás közben jelent meg, mint probléma és átesett jó pár validációs visszaigazoló körön, végül a Hidegburkoló Kft életében 57%-os árbevételemelkedést eredményezett.
Tehát akkor mit is jelent az, hogy UX?
Kielégíthetetlen kíváncsiságot, éleslátást, odaadó figyelmet és megértést. Mely során felkutatjuk a miértekre a válaszokat, és a válaszok mentén kutatás alapú visszaigazolt megoldásokat nyújtunk.
Ezt jelenti a UX.
Szerző: Toronyi Péter, a Salt Communications product designere
xxx
Ha UX-szal kapcsolatos kérdésed van, és felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.