Nagyszülők, akik jobban értenek a közösségi médiához, mint te: ők a granfluencerek, vagyis az influencer közösség régi lovas, de új hullámos képviselői. Az idősebb generáció tagjai eleinte ugyan tartózkodtak az online platformok használatától, de ez már a múlté. Minőségi tartalmakat gyártanak, amivel bebizonyítják, hogy mindez nem csupán a Z generáció privilégiuma.
Fotó forrása: unplash.com
A granfluencer kifejezés alatt azokat a nagyjából 55 év felettieket értjük, akik jól ismerik a közösségi médiát és az ott népszerű trendeket, tartalmaikat pedig jelentős rajongótábor követi figyelemmel.
Valójában sokkal több rejlik a fogalom mögött, mint egy demográfiai okokból külön csoporttá alakult influencer réteg, hiszen az elegancia, a bölcsesség és az élettapasztalat képviseletében mutatnak példát kortársaiknak és a fiatalabb generáció képviselőinek egyaránt.
A népszerűségi lista egyik éllovasa - a maga 1,6 millió Instagram követőjével - Joan MacDonald, aki 70 éves korában elhatározott életmódváltása dokumentálásával lett népszerű a platformon. Diétáját már 5 évvel ezelőtt sikerrel zárta, de az egészséges életvitelével kapcsolatos tartalmait azóta is nyomon követheti egyre gyarapodó rajongótábora.
Fotó forrása: https://www.instagram.com/trainwithjoan/
A világ egyik legnépszerűbb granfluencere, akivel a legtöbb témába íródott cikk is példálózik, nem más, mint a 93 éves Baddie Winkle. Aktivitásával mondhatni minden nyugdíjasokat érintő sztereotípiát ledönt: extravagáns stílusára, divattanácsaira, közéleti témákról megfogalmazott véleményére mintegy 3 és fél millió Instagram felhasználó kíváncsi.
Fotó forrása: https://www.instagram.com/baddiewinkle/
Először ugyan merésznek tűnhet a gondolat, de a Roihacks.hu 2021-es kutatásából kiderül, hogy hazánkban az 55 év felettiek Facebookon mintegy 1,3 millió, Instagramon – egyelőre kevesebb – 139 ezer aktív felhasználóval képviseltetik magukat. Ennek tükrében, első véleményvezér nagyszüleink jelentős piaci rést töltöttek be a korosztályukhoz tartozó felhasználók és az őket megcélzó vállalatok szempontjából egyaránt.
Magyarországon talán még nincs akkora hagyománya a granfluencerek alkalmazásának, azonban van néhány olyan kiemelkedő médiaszemélyiség, akik idősebb koruk ellenére nagy követőbázissal rendelkeznek és több márkával is működtek már együtt az elmúlt évek során.
Összegyűjtöttünk 3 olyan hazai hírességet, akiknek figyelemre méltó az influencer, pontosabban fogalmazva a granfluencer tevékenysége.
Pataki Ági (70)
Pataki Ágnes, Balázs Béla-díjas filmproducer, sztármodell, aki már az influencerek kora előtt is influencerkedett. Modellkarriere fiatal kora óta virágzó, legtöbben talán a Fabulon termékcsalád reklámarcaként emlékeznek rá, de a mai napig foglalkoztatják olyan márkák, mint például a Helia-D.
Fotó forrása: https://www.instagram.com/patakiagiofficial/
Arató András (76) „Hide the pain Herold”
Arató András - művésznevén Hide the pain Herold világhírű mosolya, talán mindenkinek ismerős lehet. A nyugdíjazott villamosmérnök 2010-ben egy stock fotózás eredményeként vált a mémkultúra klasszikusává. Népszerűségének köszönhetően számos nagy márkával működött már együtt, legyen szó londoni pénzügyi vállalatról, vagy hazai fesztiválról.
Fotók forrása: https://www.instagram.com/painharold/
Süle Kati (60+)
Süle Kati az elegancia, a stílus és a folyamatos megújulás képviseletében személyi stílustanácsadással, az öltözködés művészetének oktatásával és különböző szakmai rendezvények (divatbemutatók, performanszok) szervezésével írta be magát a hazai divattörténelembe. Tevékenységével arra inspirálja rajongóit, hogy az élet minden periódusát ki kell élvezni.
Fotók forrása: https://www.instagram.com/sulekati/?hl=hu
Könnyű azt gondolni, hogy az idősebb generáció tagjai idegenkednek a közösségi média használatától, vagy az ott népszerű trendektől, de ez nincs kőbe vésve. Egyre tájékozottabbak és nyitottabbak, otthonosan mozognak az online platformokon és – mint már tudjuk – személyes márkákat is képesek építeni, ahogyan azt a fiatalabb véleményvezérek teszik. Az előrejelzések szerint szükség is lesz erre, hiszen az influencer marketing mint iparág évről évre exponenciálisan növekszik, így a márkák számára egyre fontosabb lesz, hogy stratégiájukba bevonják a granfluencereket, ugyanis az idősebb korosztály eléréséhez feltehetőleg ez lesz a legegyszerűbb és legeredményesebb módszer.
Nektek ki a kedvenc granfluenceretek? Írjátok meg nekünk kommentben!
Szerző: Benyovszky Barnabás, a Salt Communications Kft. junior pr munkatársa
Források:
https://roihacks.hu/instagram-felhasznalok-szama-magyarorszagon/#Magyar_Instagram_felhasznalok_kor_szerinti_bontasban
https://www.sostandard.com/blogs/the-rise-of-the-granfluencer/
https://www.prdaily.com/how-granfluencers-are-shaking-up-social-media-representation-and-influencer-marketing/
https://influencemarketingnews.com/introducing-the-granfluencer-the-internets-new-favorite-social-media-sensation/
https://femina.hu/hazai_sztar/fabulon-modellek/
https://marieclaire.hu/tag/sule-kati/
https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/d6e8fb6f-b92f-4952-ae3c-62bc5974ce6f
https://www.trainwithjoanofficial.com/
https://www.contentcucumber.com/blog/meet-the-granfluencers-influencers-over-55-who-are-way-cooler-than-you
Ha szeretnéd felvenni velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.