Egy csipet só

6 tipp az újságíróktól egy évvel a COVID-19 után

2021. július 13. - SaltVzh

lisa_camooso_miller.JPGLisa Camooso Miller, aki 25 éve van a politikai kommunikációban, profi sajtósokat interjúvol meg The Friday Reporter című podcastjában. A beszélgetésekből nemcsak a kulisszatitkokba nyerhetünk bepillantást, hanem arról is kérdezi őket, hogy a pr-esek hogyan közelítsenek a sajtósok felé, mi az, amire szükségük van a pr szakembertől.

Lisa Camooso Miller azért indította el a podcastját, mert a járványhelyzet okozta home office miatt attól tartott, hogy elveszíti a kapcsolatot pont azokkal, akikkel a legtöbbet dolgozik: az újságírókkal. Már több mint 20 epizódot rögzített, ezért most levonta a tanulságokat:

1. Készítsünk előzetes háttérkutatást!

Mikor arról kérdezték az újságírókat, milyen hangvételű anyagokkal lehet őket elérni, azt válaszolták, hogy leginkább akkor jár sikerrel a szakember, ha tényleg elvégzi a házifeladatát: vagyis nézzen utána annak, milyen témákról ír a riporter, és próbálja meg ehhez igazítani a mondanivalóját.

2. Népszerűbb az e-mail

A digitális kor sok szempontból elavulttá tette a telefont. Bár a szakember számára hasznosnak tűnhet egy-egy follow up (utánkövető) hívás, ez megzavarja az újságírókat a munkájuk közben, kizökkenti őket a gondolkodásból. Úgy gondolják, bár az e-mailek – a mennyiség miatt – megválaszolhatatlannak tűnnek, sok sajtós kolléga számára mégis ez a legjobb eszköz a kapcsolattartásra.

3. Az újságíróknak is engedélyre van szükségük

Lisa Camooso Miller akkor jött rá erre, amikor elkezdte felkérni a sajtósokat a podcastjában való szereplésre. Csak úgy, mint bármilyen nyilvános szereplés előtt, az újságíróknak is jóváhagyást kellett kérniük a vendégszerepléshez, hogy nyilatkozhassanak az interjú során.

4. Nem mindenki újságíróként kezd

Persze mindenki tisztában van vele, hogy minden ember másként csinál karriert, a kommunikációs szakembert mégis meglepte, milyen sokan érkeznek más szakmából: volt, aki katonaként szolgált, mások pr-esként kezdték, vagy nem is volt közük a hírszakmához. A szakember azt javasolja, hogy tudjunk meg egy kicsit többet azokról a sajtósokról, akikkel együtt dolgozunk. Ez akkor is megkönnyíti a munkánkat, amikor valamilyen témát szeretnénk nekik kiajánlani.

5. Kérjünk ajánlást!

Lisa Camooso Miller legjobb sajtó kapcsolatai közül jó néhány úgy született, hogy az egyik újságíró ajánlotta őt egy másiknak. Ezt a taktikáját a podcastjában is alkalmazza: minden epizódban megkéri a riportalanyt, hogy ajánljon egy másikat, így sosem marad interjúalany nélkül.

6. Pont olyanok, mint mi

A podcast beszélgetések során volt egy nagyon markáns közös vonás: a munka, a szülőség és a magánélet kényes egyensúlyának megtalálása a világjárvány idején. Az újságírók és a szakemberek egyaránt arra kényszerültek, hogy otthonról végezzék a munkájukat, miközben a munkaterületükön ugyanabban az időben folyt az „iskolai oktatás”, a kutyák ugattak, a zoom meeting harsogott, mindezt a maszk kötelező használata közben, és figyelve arra, hogy a halálos vírust elkerüljék.

Mi a Salt Communications pr csapatában alapvetően egyetértünk Lisa Camooso Miller javaslataival, tényleg nagyon fontos, hogy kinek mit ajánlunk ki, hogy ne bombázzuk az újságírókat olyan témával, amely nem az ő szakterülete, tapasztaljuk, milyen fontos a háttértudás és a felkészülés, valamint az, hogy képben legyünk az újságíró igényeivel, sőt sokszor egy jó szó, egy jó beszélgetés többet ér, mint egy konkretizálódó megjelenés. Ugyanakkor a follow up kapcsán kicsit árnyalnánk a megállapítását, bár lehet, hogy ez hazai jellegzetesség: elsősorban mi is e-mailen szoktuk felvenni a kapcsolatot a sajtó képviselőivel, ugyanakkor, ha 3-4 nap elteltével nem érkezik válasz, akkor – bizonyos kivételektől eltekintve, amikor újra e-maillel próbálkozunk – igenis fel szoktuk emelni a telefont: a follow up nálunk mindig nagyon célzott, megválogatjuk, hogy kinek milyen témát küldünk ki, és telefonban igyekszünk finoman érdeklődni – tolakodni, erőszakoskodni sohasem szoktunk. Azt vettük észre, hogy a csökkentett létszámmal működő szerkesztőségekben az újságírók nagyon terheltek, és az e-mailek mennyisége – ahogy a kommunikációs szakember is írta – sokszor „megválaszolhatatlan”. Jó tapasztalataink vannak a follow up hívásokkal kapcsolatban, nagyon ritkán futunk bele abba, amiről Lisa Camooso Miller ír, vagyis, hogy zavarnánk a sajtó képviselőit, sőt nem egyszer – meglepő módon – meg is köszönik az emlékeztetőt – ez egyébként 15 évvel ezelőtt pont fordítva volt (nem igazán örültek a hívásoknak és emailen sem lehetett ilyen hatékonyan elérni őket).

Ti mivel értetek egyet a szakember megállapításaival kapcsolatban? Mit tapasztalatok most?

Ha kíváncsiak vagytok Lisa Camooso Miller The Friday Reporter c. podcastjára IDE kattintva érhetitek el az interjúkat.

Forrás: a PR Daily cikke ITT.

xxx

Amennyiben kíváncsi vagy a Salt Communications pr projektjeire, IDE kattints, ha felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egycsipetso.blog.hu/api/trackback/id/tr916626034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása