Több millió rajongó, luxus ruhák, vacsora a város legmenőbb éttermében: így tölti mindennapjait egy átlagos CGI (Computer-Generated Imagery) influencer. Ezek a virtuális véleményvezérek úgy kápráztatják el a rajongókat irigylésre méltó életükkel, hogy az valójában nincs is nekik. De milyen hatást gyakorol egy influencer népszerűségére, hogy még csak nem is létezik?
Semmilyet. A legnagyobb márkák és vállalatok is előszeretettel alkalmaznak úgynevezett CGI influencereket, vagyis szakemberek által létrehozott és irányított, számítógéppel generált karaktereket, akik annak ellenére, hogy nem többek „holmi” képanyagnál, úgy néznek ki, és úgy is viselkednek az online térben, mintha valódi emberek lennének.
Miquela Sousa, ismertebb nevén Lil Miquela egy - lehetséges, hogy örökre - 19 éves brazil-amerikai modell, zeneművész, és jelenleg 3 millió Instagram követővel rendelkező influencer, aki szabadidejét valós hírességekkel tölti Los Angeles-ben, ahol egyébként „él”.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Miguela és vele együtt az egész CGI influencer jelenség 2016-ban debütált az Instagramon, és mint az később kiderült, egy Los Angeles-i titokzatos startup, a Brud csapata hozta létre. A virtuális tini lány azóta figyelemre méltó karriert futott be: olyan világmárkákkal dolgozott együtt, mint a Calvin Klein, a Dior vagy a Samsung:
Ariane Grandéval is osztott már meg közös party fotót:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Persze nem csak hús-vér barátai vannak, szívesen lóg más virtuális entitásokkal is, akik szintén a Brud jóvoltából rendelkeznek megtévesztésig emberi külsőre hasonlító megjelenéssel, egyedi személyiségjegyekkel és saját ízléssel.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
De miért ennyire népszerűek a márkák körében a CGI influencerek?
Egyrészt egy újabb kiskapu, amit a technológia hozott létre válaszul Shakespeare "az ember ember: még a legkülönb is Hibázik olykor” – hipotézisére:
- hiszen egy CGI influencerrel kollaboráló vállalatnak sosem kell tartania attól, hogy akár magán, akár közéleti botrányba fog keveredni nagykövete, rossz fényt vetve ezzel a márkára.
- Persze nem kell szélsőséges példákkal dobálózni: egy virtuális véleményvezérnek nem okoz gondot, ha a nap 24 órájában csodálatosan kell kinéznie,
- egyszerre több helyen kell lennie, de
- az egocentrikussága sem akadályozza majd az együttműködéseket.
A másik fő ok az újdonság ereje lehet. Az influencer marketing népszerűsége ellenére is igényel időnként bizonyos vérfrissítést, hiszen a hagyományos együttműködések egyre nehezebben ütik meg a közönség ingerküszöbét. Annak a márkának, aki először dolgozik egy virtuális modellel, jó esélye van címlapokra vagy akár történelemkönyvekbe kerülni.
Végszóként álljon itt három izgalmasabb karakterű CGI influencer a népszerűségi lista élvonalából:
Shudu (232 ezer Instagram követő):
Shudu a világ első digitális szupermodellje, akit 6 másik avatárral együtt a The Digitals nevű modellügynökség fejlesztett ki. Shudu alkotóit többször támadták azzal, hogy fehér férfiként egy ilyen karakter létrehozásával a színes bőrűek külső jegyeit árusítják ki.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Blawko (143 ezer Instagram követő)
A CGI influencerek fekete báránya. Blawko a metaverzum stílusos, de deviáns karaktere, akinek minden pixele azt sugallja, hogy magasról tesz a társadalom elvárásaira – jelentsenek azok bármit is egy nem létező személy számára. Az avatár egyébként jó kapcsolatot ápol Miquelával is, hiszen ugyanaz a vállalat, a Brud alkotta meg mindekettőjüket.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Imma (380 ezer Instagram követő)
Imma a japán kultúráért, filmekért és művészetért rajongó digitális tini lány, akit a tokiói székhelyű ModelingCafe alkotott meg. Extravagáns rágógumi színű hajával és közéleti tartalmaival gyorsan népszerűvé vált.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az ilyen mértékű futurisztikus újításokat azonban a többség még fenntartásokkal kezeli. Sokakból kellemetlen, hátborzongató érzést vált ki, ha emberi tulajdonságokkal rendelkezik valami, ami egyébként nem az, legyen szó élethű animációs karakterről, humanoid robotról és így tovább. (Ezt az úgynevezett fóbiát már a 70’s években felismerte és “uncanny valley” (rejtélyes völgy) névre keresztelte el egy Masahiro Mori nevű japán robotikus.) Idővel azonban kénytelenek leszünk leküzdeni ezt a fajta szorongást, hiszen a valóság és metaverzum közti határ egyre homályosabbá, a CGI és a mesterséges intelligencia jelenléte pedig egyre természetesebbé fog válni a mindennapi életünkben is.
Ti mit gondoltok a CGI influencerekről vagy az egész jelenségről? Írjátok meg kommentben!
Szerző: Benyovszky Barnabás, a Salt Communications Kft. junior pr munkatársa
Források:
- https://www.vox.com/the-goods/2019/6/3/18647626/instagram-virtual-influencers-lil-miquela-ai-startups
- https://www.thecut.com/2018/05/lil-miquela-digital-avatar-instagram-influencer.html
- https://hobo.video/blog/hobo-videos-list-of-the-top-10-cgi-nfluencers/
- https://www.makeuseof.com/popular-virtual-influencers/
- https://www.dazeddigital.com/beauty/head/article/44361/1/robot-sex-symbol-mouth-buzzcut-tattoos-mouthhttps://hobo.video/blog/hobo-videos-list-of-the-top-10-cgi-nfluencers/
Ha szeretnéd felvenni velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.