Minden év elején megjelennek éves trendeket ismertető cikkek, blogbejegyzések. Design- és webdesign-, SEO-trendek, közösségi média, rendezvényszervezés előrejelzések, csak győzzük olvasni őket. Összegyűjtöttük mi is, milyen online trendekre számítunk idén. Kicsit másképp, egy csipet sóval a tetején.
De előbb egy rövid kitérő: pontosan mik azok a trendek, és miért érdemes figyelni rájuk?
A magyar trendkutatás elsőszámú képviselője egyértelműen Dr. Törőcsik Mária, aki így határozta meg a jelenséget:
„A trend bizonyos, a piacon zajló jelenségek, folyamatok felerősödése, elterjedése a társadalomban, mely jelentős hatást gyakorol a fogyasztók magatartására, szokásaira a belátható jövőben. A társadalom egyes csoportjainak életmódjában, életstílusában, vásárlói magatartásában, attitűdjében is változást idéz elő, így pl. befolyásolja a termékválasztási döntéseket, a szolgáltatókkal/termelőkkel szembeni elvárásokat.” (forrás: trendinspiracio.hu)
A trend tehát sokkal több annál, mint ahogyan a kifejezést hétköznapjainkban használjuk. Nem a divatról, stílusról szól, jócskán benne vannak a világ történései, az emberek éppen aktuális érdeklődési körei, az ételek, épületek, fontos személyek, döntéshozók, a technológiai fejlesztések, egyszóval minden, ami körülvesz minket.
Hogy még bonyolultabb legyen a dolog: megkülönböztetjük a trendeket, ellentrendeket és megatrendeket. A trendeket általában évente figyelik és határozzák meg, ezzel szemben a megatrendek olyan jelenségeket tárnak fel, amelyekre 10-15 éves viszonylatban is érdemes figyelni. Megatrendként tartjuk számon például a környezettudatosságot, vagy az információk vizuális bemutatását, elrendezését, mely egyértelmű válasz a digitális fejlődéssel együtt járó információdömpingre.
És akkor egy mondatban térjünk ki az ellentrendekre is: ha egy trend nagyon erőssé válik, akkor szinte biztos, hogy annak teljesen ellentétes változata is megerősödik. Törőcsik erre példaként említi a gyorsulás, gyorsítás trendjét, mellyel párhuzamosan rögtön megjelent a lassulás, lassítás ellentrendje.
Az alábbiakban olyan trendeket ismertetünk, amelyekre mi a SaltCommban biztosan figyelni fogunk 2021-ben. Ezek többnyire online trendek, de olyanok is lesznek közöttük, melyek nagyban kihatnak a vállalkozások, márkák, termékek, intézmények offline döntéseire is.
1. Már én is értek hozzá – a digitális felgyorsulás jelensége
Ha van valami ebből a fránya 2020-ból, amiért igazán hálásak lehetünk, az biztosan a digitális felzárkózás, felgyorsulás eredménye. A home office mindenkit arra kényszerített, hogy rohamtempóban megtanulja a munkájához – vagy családtagjai, elsősorban gyerekei tanulásához – szükséges programok, alkalmazások használatát. Ez a kényszer minimum 5-10 évet gyorsított a természetes haladási tempón, és ez az idősebb generációkat is érinti. A nagymamák videóchatelnek, a szülők sokkal magabiztosabban készítenek képeket, videókat, sőt, megértették a legfontosabbat: bármi is jön, képesek vagyunk rá, hogy megtanuljuk, elsajátítsuk az új technológiai kihívásokat.
Erre a fejlődésre és magabiztosságra az online tartalomelőállítóknak is reagálniuk kell 2021-ben. Ugyanúgy elvárt a szintlépés, és persze a bizalom a célközönség felé: hogy megértenek komplexebb kampányokat, játékokat, videókat is.
2. Amit eddig elmondhattunk, azt ma már ELMONDHATJUK
A social media managerek és grafikusok egyaránt hidegrázást kaptak a Facebook 20%-os szabályától, melynek használata egy ideje már nem kötelező, csak nagyon ajánlott volt. 2020 szeptemberében jött a nagy megváltás, ekkor jelent meg először a hír, hogy a Facebook megszünteti a hirdetési kreatívok szöveglefedettségére vonatkozó szabályait. A döntés a szintén Facebookhoz tartozó Instagramot is érinti, így a hazánkban két legnépszerűbb social felületen sokkal nagyobb szövegekre számíthatunk.
Mivel sokkal nagyobb hangsúly kerül a szövegekre, így arra is számítunk, hogy idén erősebb üzenetekre, figyelemfelkeltőbb szöveges tartalmakra lesz szükség az ingerküszöb eléréséhez. A szövegek növekedése azt is jelentheti, hogy a hirdetési kreatívokon háttérbe szorulnak az eddig nagyon fontos grafikai elemek.
Kép forrása: searchinfluence.com
3. Érezni akarom – a tapintható élmények erőssége
Kétség nem fér hozzá: nagyon ügyesek voltunk a 2020-as digitális kényszerhelyzetekben. Megtanultunk online tanulni, dolgozni, színházba és moziba járni, jógázni, társasozni, de még az online kiállításokat is bejártuk. Ettől függetlenül azért valljuk be, a fenti példák legtöbbjére inkább átmeneti időszakként gondolunk, sőt, a baráti beszélgetéseken egyre gyakrabban hangzanak el a zoom- és meethányinger, vagy a digitális detox fogalmak.
Érthető, hogy 2021-ben azok az online kampányötletek fognak igazán nagyot ütni, amelyekben tapintható, érezhető, ízlelhető, szagolható élményeket ajánlunk a célközönségnek.
4. Vissza a múltba – nosztalgiamarketing
Visszatekintve a tavalyi évre teljesen indokolt a kérdés: régen valóban minden jobb volt, vagy csak 2020 volt ennyire rossz? Nagyon érdekes látni, hogy nehéz időszakok után mennyire fellendül a nosztalgiamarketing. Ha bizonytalanságban élünk, megnyugtató visszagondolni azokra az évekre, amikor még átláthatóbb, kiszámíthatóbb, stabilabb volt minden. Jól esik. Mivel még mindig nagyon sok a bizonytalanság a jelenben, nosztalgikus tartalmakkal biztosan számolunk idén.
5. Nem csak mi tanultunk – a mesterséges intelligencia is
Táncoló robotok, önvezető autók, robot filmfőszereplők. Ha nem az IT szektoban dolgozunk, és azt halljuk, mesterséges intelligencia, még mindig inkább a fenti területekre gondolunk, pedig a mesterséges intelligencia már most behálózza a napjainkat. Ha használunk Google keresőt, előfizetünk a Netflixre, utazáskor útvonalat tervezünk a telefonunkon, vagy beszélgetünk Sirivel és Alexával, akkor rendszeres MI használók vagyunk.
És hogy mindez hogyan befolyásolja az online teret, kampányokat, tartalmakat és hirdetéseket? A Google rengeteg algoritmus frissítéssel készül, így a SEO szempontok – ezáltal pedig az online felületekre írt szövegek is változni fognak. Előrelépés várható a chatbotok fejlődésében is: arra számítunk, hogy eljön az az időszak, amikor nem kell előre begépelt szövegeket használni, hanem a chatbot képes lesz megérteni a szabadszavas bevitelt.
Addig is a táncoló robotokat látnotok kell:
6. Senki sem tökéletes – a tartalom sem
Egyre többen és egyre intenzívebben használnak valamilyen közösségi média oldalt, ez pedig azt is jelenti, hogy egyre több felhasználó nem csak fogyasztja, elő is állít tartalmakat. A user-generated contenteknek (UGC) köszönhetően a felhasználók hozzászoknak ahhoz, hogy a tartalmak nem tökéletesek. A TikTokon például nem elvárás a tökéletes tartalom, a felhasználók inkább a kreatív megoldásokat, humort, frappánsságot várják egy videótól.
Egy tartalom tehát egyre inkább akkor válik hitelessé, ha nem tökéletes. Mindezek mellett az ügynökségek videós csapatainak fel kell kötni a gatyájukat, mert egyes felhasználók a YouTube-on és a TikTokon is ijesztően profi videókat dobnak össze pár perc alatt egy telefonnal.
7. Kitör a forradalom? Bárcsak!
Állítólag épp podcast forradalom van, amit sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudunk. Azt mi is látjuk (és halljuk), hogy egyre többen indítanak saját podcast műsort, és ez biztosan fokozatosan növeli a hallgatók számát is, ettől függetlenül a hallgatottsági adatok egyelőre jócskán lemaradnak például az Egyesült Államok eredményeitől.
Az egyértelműen látható – és a Betone Studio kutatása is erre erősít rá –, hogy Magyarországon a podcast egy értelmiségi műfaj. A hallgatók jelentős része felsőfokú végzettséggel rendelkezik, nyitott a tanulásra, új információkra, összetettebb gondolatokra, és végig is hallgatja a hosszabb műsorokat, így az üzenetek célbaérésének esélye jelentősen nő. Mivel a mi ügyfeleink – és az általuk megszólított célcsoportok – erőteljesen ebbe a kategóriába sorolhatóak, ezért biztosan próbálkozni fogunk új podcastekkel.
Kíváncsi vagy, milyen podcasteket hallgat a Salt social csapata? Készítettünk erről korábban egy összeállítást.
Szerző: Gazda Emese, a Salt Communications Kft. social menedzsere
Ha kíváncsi vagy a mi social projektjeinkre, nézz be hozzánk IDE kattintva.
Ha szeretnél Te is trendteremtő lenni, felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.