Egy csipet só

Nem a vírus miatt jött létre, az csak a katalizátora volt – Radnai Márk a SzínházTV-ről

2020. november 24. - SaltVzh

Online színházi streamingszolgáltató platform indult el, a SzínházTV, amely radikálisan megváltoztathatja a fogyasztói szokásokat, és biztosan hatással lesz nemcsak a nézők és a színházak életére, hanem a kommunikációs szakmákra is. Radnai Márk ötletgazdát, színész-rendezőt kérdeztük.

Mikor merült fel a SzínházTV ötlete először?

2015-ben csináltuk a Bárka színházban a 011 fesztivált és ott streameltük az előadást. Láttuk, hogy külföldről mennyien követték, csak Londonból 3500-an nézték. Már utána meg szerettük volna csinálni, de akkor még nem volt nyitottság a színházakban, hogy az előadásokat online, ilyen formán közvetítsük. Idén májusban, mikor lement a karanténszezon, látszott, hogy az emberek mennyire nyitottak arra a fajta színháznézésre, ami az online térben is megjelenhet. A vírusidőszakban mindenki videókat töltött fel, elkezdett felolvasni, régi előadásokat feltölteni, de ezek a videók általában rossz minőségűek voltak – viszont a nézettségen látszott, hogy az emberek szórakozásra és művészetre irányuló igénye nagyon magas. Ekkor kezdtünk el dolgozni az ötleten, 5 hónapon keresztül, míg végül októberben elindíthattuk a csatornát.

Hogyan tekintetek a csatornára: állandó eszköz maradna akkor is, ha az élet visszatérhet a normális kerékvágásba, vagy ebben az esetben a csatorna megszűnne?

Nem a vírus miatt jött létre, a vírus csak a katalizátora volt. Azért vágtam bele, mert láttam, hogy ez most tud megvalósulni. Nem az volt a tervezet, hogyha bezárnak mindent, legyen valami és majd megszüntetjük. Jelenleg minden csütörtökön közvetítünk élőben egy előadást, de már gondolkozunk azon, hogyan sűrítjük a programot, ugyanis annyi színház és minőségi produkció jelezte a részvételét, és az emberek visszajelzése is nagyon pozitív. Decemberben sokkal sűrűbb lesz a program, és a két ünnep között szinte minden nap lesz előadás, többek között gyerek előadást is tervezünk, akár délelőtti programként is.

Hogyan értékeled az első két előadást? Technikailag minden feltétel adott?

A streamnél nagyon sok feltételnek kell megfelelni, egyrészt, hogy a felhasználónak legyen frissített böngészője, legyen internetkapcsolata – itt egy egész más rendszerről van szó, mint, amikor az ember tévét néz, és az embereknek ezt meg kell érteni, hogy élőben töltünk fel 4K-s felvételt az internetre, amelyet valós időben tölt le a felhasználó otthon. Ez a küldetés teljesítve lett: a Centrál Színháznál a második előadás során 98%-os elégedettséggel sikerült megvalósítani – dupla csatornával, mindent túlbiztosítva. Az első előadásnál is minden feltétel adott volt, de egy technikai kolléga lekapcsolta a csatornát 20.45-kor – egy élő esemény azonban nem percre pontosan ér véget, mint a színházban, akár 10 perccel tovább is tarthat vagy hamarabb is véget érthet. A nézők visszakapták a jegyüket az első előadás után, és három napon keresztül biztosítottuk, hogy pótolni tudják az előadást (az utolsó 6 perc miatt). Ezeket a beállításokat most már helyben végezzük. A második előadás ilyen szempontból is elégedettségre ad okot. A technika tehát most már rendelkezésre áll.

szinhaztv_online_szinhaz.jpg

Mi adja ezeknek a színházi előadásoknak a különlegességét?

Úgy próbáljuk dramatizálni, feldolgozni, ahogy azt a történet megkívánja. Maga a csapat is, akivel együtt dolgozunk, profi: 450 napot forgattunk televíziós sorozatokban, heti sorozatokban, a Magyar Televíziónál, a TV2-nél és az RTL Klubon – tehát van egy olyan szakmai tapasztalat, amivel megpróbáljuk ezeket az előadásokat képileg is hasonlóképpen feldolgozni, mint amit a televízióban is látnak az emberek. Másrészt az élő vágásnak köszönhetően igyekszünk úgy felkészülni, hogy azokat a momentumokat, pillanatokat örökítsük meg, amelyekből a néző a lehető legjobban tudja követni a történetet.

Miért tartja fontosnak, hogy legyen a SzínházTV-nek háziasszonya?

Ahogy megyünk előre az előadásokkal, egyre több olyan tartalmat fogunk megosztani, amelyeket a néző a színházban nem láthat. Például a csütörtökön vetítésre kerülő Hatan pizsomában c. előadás során a back stage-ben a szereplők bemutatják majd, hogyan működik a színház, miket szoktak csinálni, milyen bakikat szoktak elkövetni. Hogy a SzínházTV-nek legyen egy háziasszonya, aki kíséri a nézőket, én ezt fontosnak tartottam.

szinhaztv_kovacs_patricia.jpg

Miért pont Kovács Patrícia színésznőre esett a választás?

Azt szerettem volna, hogy a SzínházTV házigazdája olyan ember legyen, akit a szakma is elismer és a nézők is kedvelnek, aki meg tudja ütni a szakmai hangot a színészekkel. Nincsen távolság a SzínházTV és maga a színház között. Már csak amiatt sincs, mert én magam is az egyetemen végeztem, színész és rendező szakra jártam, ismerem a szakma nagy részét. A SzínházTV ilyen értelemben nem kívülről érkezik.

Milyen a közös munka a színházakkal?

Hibátlan. Rendkívül fegyelmezett, pontos, fókuszált. Érezzük, hogy a színészek hálásak ezért a lehetőségért, és látjuk, milyen türelemmel, akarattal csinálják végig. Azt kell, hogy mondjam, példaértékű a színházak részéről és a mi részünkről is, hogy ezeket problémamentesen bonyolítjuk le.

Nem is tudom, volt-e már példa arra, hogy ennyi színház ilyen mértékben összefog, karöltve a nézőkért, a szakmáért; arról nem is beszélve, hogy egy számukra teljesen új platformon, új eszközzel, megreformálva az élet ezen területét.

Ez az egyik legfontosabb visszacsatolás. Ebben az időszakban egy olyan platformot biztosítunk, ahol pusztán szakmai és minőségi érdekek mentén haladva mindenkinek jut hely. Az a célunk, hogy ez egy olyan szakmai platform legyen, ahol mindenki egyaránt megnyilvánulhat, és sikerülhet egymás közönségének megmutatni más-más típusú előadásokat. Ez egy sokkal hosszabb távú és európai gondolkodás. Ezeknek a színházaknak, a Centrálnak, a Katona Józsefnek, az Orlainak stb., megvan a maga törzsközönsége – ezen a platformon ezek a nézők más színházak munkáiba is belenézhetnek, és így egymást fogják erősíteni; ezek a nézők nemcsak az általuk kedvelt színházakba, hanem a másikéba is el fognak később látogatni, ebben biztos vagyok. Ez már a színház brand erősítéséről is szól.

szinhaztv_kovacs_patricia_online_szinhaz.jpg

Jelentkeztek már más színházak is?

Akikkel jelenleg együttműködünk: Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Orlai Produkciós Iroda, Katona József Színház, Radnóti Színház, Centrál Színház, Játékszín, budaörsi Latinovits Színház, de tárgyalunk további színházakkal is. Vidékre is nagyon szeretnénk lemenni, már folynak a tárgyalások ez ügyben is, szívesen elutazunk az ország távoli részébe, ha olyan előadásról van szó.

Vissza tudta-e adni a nézőknek az első előadás azt az élményt, amelyet az élő színház nyújt, vagy más élményt tudott adni?

Egész másfajta élményt tud adni, a kettő szinte nem is hasonlítható össze. Élőben a néző-színész kapcsolatáról is szól a darab (a nevetésünk, a hangulatunk visszatükröz a színésznek), ugyanakkor egy előadás során nincs lehetőség ilyen közelről megfigyelni a színészeket, a reakciókat, mint a közvetítés során, ráadásul mivel ott van a nappalinkban, intim közelségbe kerül a néző a színészekkel – ez egészen másfajta élmény. Ugyanakkor véleményem szerint később ez arra ösztökélheti a nézőt, hogy élőben is megnézze a darabot, vagy éppen fordítva. Ez kölcsönösen kiegészítheti egymást. A régi színházi közvetítésekkel ellentétben pedig ez egy teljesen újfajta színházi élmény.

szinhaztv_new_yorki_komedia.jpg

 (A képek forrása: https://www.facebook.com/szinhaztv/photos)

Az interjút készítette: Varga Zita Hella, a Salt Communications Kft. PR vezetője

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egycsipetso.blog.hu/api/trackback/id/tr7816297624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása