Egy csipet só

Zarándoktábor-vezető képzés és ami mögötte van #2

2021. június 21. - SaltComm

Rácz Zsuzsanna Enikő, a Salt Communcations gazdasági és szervezetfejlesztési igazgatója „civil” foglalkozása mellett szalézi munkatárs, így amikor a Salt munkái között kapcsolatba került a Zarándoktábornak készült kreatív és szöveges anyagokkal, egy új lehetőség nyílt meg számára, hogy nevelői karizmáját szélesítse, táplálja, Enikő úgy döntött, részt vesz a Zarándoktábor képzésen. Az online tréningről és elméleti vizsgáról ITT már olvashattatok, de a képzés májusban egy terepgyakorlattal folytatódott, amelynek élménybeszámolóját most osztjuk meg veletek – a szerk.

zarandoktabor_salt_communications_szalezi_termeszet_fak.JPGA zarándoklat felosztása időben
1. preparáció (> lat. praeparatio = készülés, előkészítés):
    lehetséges pl. böjttel, gyónással
2. zarándoklat - esemény
3. hálaadás, tanúságtétel

Bár mindig jól elboldogultam a térképekkel - gyerekkorom óta vonzódok hozzájuk, csak úgy nézegetni is nagyon szeretem, eligazodni meg pláne -, azért még itt is tudtak sok újat mutatni nekem. Szerencsére igen jó a térlátásom, hely- és helyzetfelismerésem, ügyesen ráhangolódtam a telefonos térkép applikációkra is, de azt is megnyugtató volt hallani, hogy nem ciki eltévedni, ilyen helyzetben sose essünk pánikba. Az én csoportom terepgyakorlata egy ködös, esős vasárnap reggelen kezdődött, amikor az ember legszívesebben lenyomná a vekkert, és tovább aludna. Bennem viszont az „időjárás miatt nem mondunk le programot” vezérmondat ismétlődött, ezért azonnal készülődni kezdtem. Hűvösvölgyben volt a találkozási pont, onnan indultunk közösen, az út során a vezetők különböző kérdésekkel, bonyodalmakkal szembesítettek minket, de mindig sikerült a következő célpontra eljutni. Ebéd után elvonultak a felhők, ragyogó napsütésben érkeztünk meg a Vörös-kővárhoz. A terület valóban kicsit olyan, mint a Mars, a dolomit, mészkő mellett hárshegyi homokkő alkotja a hegyet, utóbbinak köszönhető a vöröses szín. Van itt egy tanösvény is, melynek főszereplője a fokozottan védett kaszpi haragossikló, Magyarország legnagyobb testű kígyója, melynek hossza a két métert is elérheti. Ott jártunkkor egy sem mutatkozott.

Legfontosabb keresztény zarándokhelyek
1. Jeruzsálem (zarándoklatok királynője)
2. Róma (Kr.u. 67. Szent Péter és Pál apostol halála)
3. Santiago de Compostela (Szent Jakab apostol sírja)

zarandoktabor_salt_communications_szalezi_termeszet_virag.JPGA Gercsei templom felé vettük utunkat, miközben vezetőnk számtalan virágzó növényre hívta fel a figyelmünket. Milyen jó is lenne ezeket is megtanulni! - sóhajtottam fel magamban egy-egy újabb mezei gyönyörűség mellett elhaladva.

Az Árpád-kori XIII. században a mai Pesthidegkút határában, a Vihar- és a Csúcshegy közötti nyereg nyugati lejtőjén volt egy Gercse nevű település, amelynek hajdani létezéséről ma már csak az elmúlt századok írásos emlékei, néhány régészeti lelet és a történelem folyamán többször átalakított, kijavított, s legutóbb romjaiból föltámadt Gercsei Boldogasszony-templom tanúskodik. Az óbudai káptalan határának 1212-es bejárása után kiállított Canonica Visitatio elnevezésű oklevélben a hajdani krónikás „Guerchey szőlőről” és a hasonló nevű faluról tesz említést, amelynek elhelyezkedését a mai Csúcs-hegy alatti részen jelöli meg. (http://pesthidegkutiplebania.hu/)

Zarándokutak az ókori görögöknél és az ókori rómaiaknál is léteztek, akik vallási okokból látogattak el egy-egy távoli templomhoz. A germánok pedig szent erdei területeket kerestek fel. A zarándok egy szent helyet akar elérni, amelyet az Isten valamivel megjelölt.

A templomkertben pihenőt tartottunk, és olyan név-memorizáló, ismerkedő játékokat játszottunk, gyakoroltunk el, amiket majd a zarándokcsoportjainknál is elővehetünk. A templomban közös imádság volt: énekeltünk, elcsendesedtünk, még egy ilyen mini zarándoklat során is fontossá vált számunkra, hogy megfogalmazzuk magunkban és megosszuk egymással belső motivációkat, hogy hol vagyunk épp a saját életünkben és mi felé tartunk, hová is szeretnénk eljutni. zarandoktabor_salt_communications_szalezi_zarandokfuzet.JPGA kérdések végiggondolása segít mindezekben: Miért indulok el? Miért akarok másokat is magammal vinni? Hova? Fel az Istenhez, aki magasztosságánál fogva fent van? Egy szent helyre? A profánból, ami lehet a hétköznapi mókuskerék, komfortos, kényelmes, öncélú életünk a szent, szakrális felé, ahol már nem mi vagyunk középpontban és talán, ha rövid időre is, de át tudjuk a kormánykereket adni életünk felett a nagyobb Jónak.

Innen még a Solymári kálvária érintésével eljutottunk a Pesthidegkúti templomhoz, ahol a szentmise előtt zarándokkeresztségben részesültünk.

Emberi életünk egyik alapvető tapasztalata, hogy szüntelenül úton vagyunk. A hívő ember életében is megjelenik ez az élmény. Az élet zarándokút. A célhoz vezető utat nem az ember fedezi fel, hanem Isten mutatja meg.

Ami kifejezetten fontos gondolat lett számomra, hogy vezetőkét is zarándok vagyok, ez is egy szolgálat, a többiek javára vagyok jelen az úton. Egy „követendő” ember vagyok, akinek kiemelkedő jellemzője, hogy hitelesnek kell lennie. Személyes példámon keresztül kell meggyőznöm a zarándokcsoportomat, hogy hitvallásom világos, egyértelmű, tudom honnan jöttem, és hová tartok. Fontos az önazonosság, lelki tartás, olyan emberré kell válnom, akiben a többiek megbíznak, felelősnek tartanak és szívesen tartanak velem.

A konkrét zarándoklatok (búcsújáró helyekre, szentévi stb.) is segítenek bennünket abban, hogy tudatosítsuk életünk zarándok jellegét. Manapság a zarándoklat inkább a lelki megújulás egyik eszköze. A zarándoklaton és a zarándokhelyen a résztvevők Isten szavának hallgatása, a több és buzgóbb egyéni és közösségi imádság, a szentségek és a liturgiában való részvétel.

Ez a zarándoklat vezetés épp olyan kicsiben, mint az élet a maga teljes valójában.

Aki zarándokol, nem rohan
Aki zarándokol, nem menekül
Aki zarándokol, nem menetel
Aki zarándokol, nem túrázik
Aki zarándokol, nem kirándul
Aki zarándokol, nem sétál
Aki zarándokol, nem bóklászik
Aki rohan, azt az idő szorítja
Aki zarándokol, azt az idő tágítja
Aki menekül, önmaga elől fut
Aki zarándokol, önmaga felé tart
Aki menetel, másokhoz igazodik
Aki zarándokol, saját ritmusára jár
Aki túrázik, teljesít
Aki zarándokol, teljessé lesz
Aki kirándul, kikapcsolódik
Aki zarándokol, bekapcsolódik
Aki sétál, nézelődik
Aki zarándokol, befelé figyel
Aki bóklászik, céltalan
Aki zarándokol, célra talál
Aki zarándokol, úton van.
Aki zarándokol, jó úton van.

Szerző: Rácz Zsuzsanna Enikő, a Salt Communcations gazdasági és szervezetfejlesztési igazgatója

xxx

A Zarándoktáborral kapcsolatos munkáinkat ITT tudod megtekinteni. Ha felvennéd velünk a kapcsolatot, írj nekünk a Salt Communications oldalán, az elérhetőségeket ITT találod.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.